Nguyễn Lan Phương, Bùi Thị Việt – Trường Đại học Nguyễn Tất Thành
Email: nlphuong@ntt.edu.vn; btviet@ntt.edu.vn
TÓM TẮT:
Bối cảnh: Trong những năm gần đây, Giáo dục Mầm non Việt Nam đang dần tiếp cận với nhiều xu hướng giáo dục tiên tiến trên thế giới như Montessori, Reggio Emilia, giáo dục đa trí tuệ, đặc biệt giáo dục STEAM, dạy học theo phương pháp STEAM, tổ chức hoạt động STEAM. Sử dụng các trò chơi theo tiếp cận STEAM đang được các cơ sở GDMN, các bậc phụ huynh quan tâm đặc biệt.
Kết quả: Nghiên cứu này tập trung phân tích thực trạng nhận thức của cán bộ quản lí, giáo viên mầm non về khái niệm, đặc trưng cơ bản của trò chơi theo tiếp cận STEAM, nội dung thiết kế TCTTC STEAM để phát triển năng lực STEAM, nhận thức về mức độ cần thiết phải có các kĩ năng tổ chức, nguyên tắc tổ chức trò chơi theo tiếp cận Steam cho trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi ở thành phố Hồ Chí Minh.
Bàn luận: Kết quả nghiên cứu cơ sở lí luận và thực tiễn giúp CBQL, GV có định hướng để tổ chức trò chơi theo tiếp cận STEAM cho trẻ phù hợp với điều kiện thực tế, qua đó góp phần phát triển năng lực cho trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi.
The reality of using games according to STEAM approach as a capacity development method for preschool children 5-6 years old in Ho Chi Minh city
ABSTRACT:
Context: In recent years, Vietnam’s preschool education has been gradually approaching many advanced educational trends in the world, such as Montessori, Reggio Emilia, multi-intellectual education, especially STEAM education, and STEAM teaching. The use of games according to the STEAM approach is especially of concern to preschool educational institutions and parents.
Result: This study focuses on analyzing the reality of awareness of administrators and preschool teachers about the concept and basic characteristics of games according to the STEAM approach, the content of the design of games according to the STEAM approach to develop STEAM competence, and awareness of the need to have organizational skills and principles for organizing for games according to the STEAM approach preschool children 5-6 years old in Ho Chi Minh City.
Discussion: The results of the research on the theoretical and practical basis help administrators and teachers have an orientation to organize games according to the STEAM approach for children in accordance with real conditions, thereby contributing to the competence development for preschool children./.